Współczesny biznes bez samochodów? Trudno to sobie wyobrazić. Ta dziedzina rządzi się jednak swoimi prawami. Kto myśli, że auta są tylko dodatkiem do biznesu myli się bardzo. Aby samochody wspierały Twój biznes musisz pamiętać o kilku sprawach. Lokalizator gps to nie wszystko!

Rośnie znaczenie floty

Konkurencja rośnie a kontrahenci są coraz bardziej wymagający. Firmowe samochody są często osią naszego biznesu – warto jednak pamiętać, że mogą też niestety generować nadmierne koszty. Trzeba nauczyć się trzymać je w ryzach. Efektywność działania przedsiębiorstwa w dużej mierze jest warunkowana dobrym zarządzaniem – także flotą pojazdów.

Jakie auto wybrać – co dla handlowca? Co dla managera?

Przejdźmy zatem do konkretów i zacznijmy od początku, czyli od momentu w którym firma szuka samochodów. Co wybrać? Nowe auta czy może używane? Kupić za gotówkę czy może lepiej kredyt bądź leasing? Tyle odpowiedzi, ile firm, przy czym warto zauważyć, że przedsiębiorcy preferują raczej branie aut w leasing. Dlaczego? Bo leasing nie obciąża zdolności kredytowej przedsiębiorstwa, łatwiej go też otrzymać. Istotną kwestią jest także dobór marki i można rzecz gatunku auta. W ramach jednej firmy można wyróżnić kilka kategorii aut. Inny samochód przyda się przecież handlowcom a inny będzie odpowiedni dla kadry zarządzającej. Przy kompletowaniu floty aut trzeba pamiętać o tym aby były one wstanie zaspokoić firmowe potrzeby – także w zakresie motywacji pracowników. Nie jest przecież tajemnicą iż dla wielu pracowników postrzega auta firmowe jako cenne benefity oferowane najbardziej zasłużonym pracownikom.

Pod kontrolą, dzięki mocy gps

Z punktu widzenia kadry zarządzającej bardzo ważna jest też kwestia kontroli funkcjonowania floty. Najpopularniejszym rozwiązaniem w tym zakresie (docenianym przez managerów floty)jest lokalizator gps. Systemy gps pozwalają na śledzenie pozycji pojazdów i obrazowanie tras, jakie dane pojazdy w danym czasie przejechały. Narzędzie to pozwala nie tylko zarządzać samochodami firmowymi, ale też obniżyć koszty zużycia paliwa, co przy szalejących cenach benzyny, ma niebagatelne znaczenie. Systemy tego typu są oferowane przez co najmniej kilku dostawców dlatego ich ceny trzymane są w ryzach. Aby w pełni trzymać rękę na pulsie floty warto powołać kogoś na stanowisko fleet managera – czyli osoby, która zarządza flotą pojazdów i potrafi wyciąg wnioski z danych zbieranych przez system gps. Zadaniem fleet managera jest także szkolenie pracowników w zakresie zasad obowiązujących w kontekście korzystania z aut służbowych. Manager floty jest też zwykle osobą, która odpowiada za przygotowanie regulaminu korzystania z floty pojazdów – regulamin ten podpisać muszą pracownicy, którzy mają dostęp do aut służbowych.